Assalamualaikum.. Selamat Datang Ke BUKAN CERITA LAGENDA. Silalah buat macam rumah sendiri ea..

Monday, January 25, 2010

Siapa yang sesat sebenarnya???

Masa tengah duk rehat2, aku teringat pasal kisah seorang lelaki.. pada perkiraan aku layak aku panggilnya pakcik.. waktu itu aku menjadi sukarelawan utk satu program antara universiti 3 negara, Malaysia, Indonesia dan Thailand.. sewaktu sedang khusyuk menyaksikan perlawanan sengit bola tampar antara Indonesia dan Thailand, ketenangan aku telah diganggu oleh hamba Allah tadi.. aku yg sekadar menghormati orang lebih tua ni cuma melayan ala kadar shj..

Sebenarnya mata dan otak aku x menangkap sangat apa yg dicakapkn oleh pakcik td sebab aku lebih berminat dgn perlawanan yg memang sengit ms tu.. ttpi tiba2 pakcik yg konon2 alim tadi bercerita mengenai Saidatina Aisyah... aku terkejut bila dia mengatakan Saidatina Aisyah yg kita sangka baik itu sebenarnya adalah penghuni neraka.. malah dia menyatakan bahawa ada hadis yg menyatakan Saidatina Aisyah itu adalah ulaq ayaq (ular air).. aku yg tdk berapa faham maksudnya memandang mukanya tnpa berkelip.. sebenarnya bukan aku kagum dengan fakta yg entah dari mana dia dapat tu.. tapi aku betul2 blurr dan cuba mengingat penah ke tidak aku dengar pasal kisah ini.. aku mula fikir yang pakcik ni sedang mengelentong aku..

Dia juga menyatakan apa yg kta semua belajar dlm Pendidikan Islam di sekolah rendah smpai ke sekolah menengah itu adlh tidak betul dan sesat sbb banyak kisah yg benar telah dimanipulasikan.. malah menyatakan ahli sunnah itu sesat.. aku sudah tidak percaya dgn kealiman kucing pakcik td dan lepas tu aku buat2 tak dengar apa yg dia ceritakan lagi. pakcik tu sempat bg no tel dan email supaya aku boleh rujuk dia klu ada apa2 masalah dan jika ingin membaca buku hadisnya.. tapi sampai sekarang aku x pernah contact hamba Allah itu.. aku xtau sama ada mau mengatakan dia sesat atau tidak sebab bukan hak aku menjatuhkan hukum.. yg penting tidak menggugat pendirian aku.. tp kalau pakcik tu berani menyebarkan pd aku, x mustahil dia berani sebarkan pd org lain, itu yg aku bimbangkan..

Tapi aku telah merujuk seorang kawan tentang ini dan dia menasihatkan aku supaya jangan mendekati pakcik tu lagi.. memang aku ikut cakap kawan aku tu.. setiap kali aku nampak pakcik tu mesti aku lari jauh2.. pernah sekali sewaktu majlis penutup aku berpura2 tak nampak pakcik tu.. tapi kawan2 aku pulak marah aku sebab nampak macam kurang ajar.. aku cuma mahu menyelamatkan diri sedangkan mereka tidak tahu apa yang berlaku.. malang sungguh.. dimarah tanpa usul periksa.. kat sini ada link seorang blogger yg menulis tentang kisah Saidatina Aisyah.. sebenarnya aku memang cetek ilmu tentang agama dan sejarah Islam.. tapi aku berminat kalau2 ada blogger2 di sini yg sudi berkongsi ilmu ini.. malah aku masih ada kemusykilan tentang enam imam yang dikatakan oleh pakcik tadi.. ada sesiapa yg sudi membantu?? aku menerima dgn hati yg terbuka.. http://www.cute-smiley.com






4 comments:

  1. hurm. astagfirullah al azim.

    kalo jmpa lg pkcik tue, cba tnya mna de dpt hadis tue. hadis xley prcaya bolat2 sbb hadis nie ada mcm2 jnis. ada hadis mursal, mauzung, sahih. dan 3 jnis lg. (xingt)

    hadis mmg xley prcaya bolat2. kna tau sanat dn matan de. perawi2 de. ada org ngaku perawi tp buat hadis xbtol n dtokok tmbah.

    hurm. mcm mna la pkcik tue ley ckp mcm tue kt sdatina aisyah. sbb aisyah lah perawi hadis plg dkat dgn nabi. xpatot...

    ReplyDelete
  2. salam ziarah..
    hMm..sekadar merujuk kesah nie dapat difahami munGkin pak cik nie tak brpeganG pada peganGan ahlu sunnah wal jamaah..da fahaman lain..
    t0lak hadis, t0lak ahlu bait..

    ReplyDelete
  3. btl 2 kak.. wani pun dh tnye adik wani.. de pun blajar syariah.. byk kna hfl hadis.. de ckp mcm akak jgk.. wani ad tnye pakcik 2.. de ckp de bc buku hadis.. de ad sebutkn penulis buku tu, tp wani x igt...

    azrai.. btl tu.. de nmpk mcm nk hntam ahlu sunnah.. sbb dr cra de bcakap de mcm berpegang kpd syiah.. malah hadis yg de rujuk tu pun dtulis ahli syiah.. de la ckp.. tp knp smpi mcm tu skali perginye.. bercakap sesuka hati de..

    kdg2 x fhm np mcm ni.. kite berpegang Islam yg satu2.. sma2 pcaya Allah.. tp knp ade pecah2 mcm ni.. smpi sesuka ht de je nk ckp org lain sesat.. n terang2 de ckp wani ni sesat.. sengal punye pakcik..

    ReplyDelete
  4. lagi satu de bcakap pasal 6 imam.. tp x phm ap benda yg de ckp tu.. huh... act xtau pun psl 6 imam tu.. sbb tu blurrr..

    ReplyDelete

Terima kasih daun keladi.. kalau sudi komen la lagi.. :)