Assalamualaikum.. Selamat Datang Ke BUKAN CERITA LAGENDA. Silalah buat macam rumah sendiri ea..

Saturday, April 17, 2010

Sungai bawah laut.. Subhanallah



Walaupun gambaran sungai dalam laut ni x seperti yang kita nampak di daratan. Tetapi, suasana ini memang mirip sungai, lengkap dengan lapisan seperti air yang berwarna agak kecoklatan.

Tapi , warna coklat itu bukanlah berasal dari air tawar. Bahagian berwarna coklat yang mirip air sungai itu adalah lapisan bahagian bawah gas hidrogen sulfida. Gas yang biasanya dihasilkan dari saluran pembuangan kotoran.

Pada kedalaman 30 meter, airnya air segar (tawar), namun pada kedalaman 60 meter penyelam tersebut menemukan kembali air laut (masin). Mereka melihat sebuah sungai, pulau, lengkap dengan daun yang berguguran. Tapi sungai yang mereka lihat sebenarnya adalah lapisan dari gas hidrogen sulfida.

Walaupun bukanlah sungai yang sebenar, penemuan itu adalah sesuatu yang sangat mengejutkan dan menakjubkan. Ini membuktikan Allah mampu menjadikan apa yang dikehendaki-Nya. Subhanallah.

"dan Dia lah Tuhan Yang telah mengalirkan dua laut berdampingan, Yang satu tawar lagi memuaskan dahaga, dan Yang satu lagi masin lagi pahit; serta ia menjadikan antara kedua-dua laut itu sempadan dan sekatan Yang menyekat percampuran keduanya." Al Furqan(surah 53)


p/s: kalau nk baca lebih menarik boleh baca kt sini - Benarkah Penemu Sungai Bawah Laut Masuk Islam?

3 comments:

  1. hem banget...semua kata alqur`n semua benar adanya...
    tepat seperti janji allah bagi2x...orang2x..yang beriman...

    ReplyDelete

Terima kasih daun keladi.. kalau sudi komen la lagi.. :)