Assalamualaikum.. Selamat Datang Ke BUKAN CERITA LAGENDA. Silalah buat macam rumah sendiri ea..

Sunday, September 5, 2010

Iklan Raya 1 Malaysia




Mula-mula aku tengok video ni aku da pelik.. ni iklan hari raya atau iklan krismas? Siap ada kenderaan yang macam santa claus bawak macam dalam cite katun orang putih tu.. Lepastu pulak.. sampai bab keluar pelita dari bunga teratai.. Aishhh tak pelik ke? aku pikir aku sorang je pelik. Rupa-rupanya ramai yang perasan dan timbul lah macam-macam pendapat dari orang orang ramai yang sangat tak berpuas ati.. Kenapa la diorang tak kaji dulu sebelum luluskan iklan ni.. Kalau la budak-budak tengok, mungkin diorg pun akan keliru dan terpedaya. mana x nya.. hari raya kite ada kereta santa claus.

Konon-kononnye nak buat iklan 1 Malaysia, tapi aidilfitri kan utk umat Islam. Terang-terang untuk agama. Bukan untuk orang Melayu.. takkan la x boleh bezakan. Betul x? Harap-harap lepas ni takde lagi iklan-iklan merepek macam ni. Dulu-dulu aku rasa TV* selalu buat iklan yang menyentuh perasaan tiap kali raya.. tak tau la kenapa raya tahun ni dah kekurangan idea atau diorang ni terlampau ikut sangat slogan 1 Malaysia. Kalau ye pun nak menyahut seruan kerajaan ke apa, pikir la elok-elok supaya tak menyentuh sensitiviti agama Islam. Nasib baik la iklan ni dah ditarik balik dan stesen tv tu pun dah memohon maaf. Tapi mungkin lepas ni mereka harus lebih berhati-hati dan merujuk pada yang arif tentang agama sebelum keluarkan sesuatu iklan.

kata BH: Kadang-kadang, kalau dah terlalu taksub sampai benda yang mudah difaham macam perbezaan antara agama dengan kaum pun orang boleh keliru.. ape nak jadi tah..

1 comment:

  1. salam lebaran...dkesempatan nie wan nak ucapkan salam kemaafan ..selamat hari raya...maaf zahir dan batin..ade ke batin??hhehe..

    Wan post kat ruangan komen entri ..so tak kan hilang...salam aidilfitri..

    ReplyDelete

Terima kasih daun keladi.. kalau sudi komen la lagi.. :)