Assalamualaikum.. Selamat Datang Ke BUKAN CERITA LAGENDA. Silalah buat macam rumah sendiri ea..

Tuesday, October 18, 2011

Detik untuk mengingati diri..

Salam sayang semua..

Hampir sebulan jugak aku tutupkan blog ni atas sebab-sebab tertentu.. dan pastinya kemalasan aku ni termasuk dalam list tersebut. hehe

Aku bukan orang yang kuat semangat atau punya ketekunan yang tinggi dalam sesuatu benda. Aku akan buat ikut hati. If rasa nak buat, aku akan buat.. dan bukan atas desakan orang lain. Tapi lain pulak ceritanya dengan novel yang aku konon2 nak jadikan hobi sambilan aku tu.. Disebabkan novel tu adalah galakan dari seseorang, proses dan idea terhenti seketika bila hilang pendorong aku tu untuk menulis. Tapi bila ada dorongan dari orang yang lain pulak. Semangat itu datang kembali..



Dalam hidup ni kita tak boleh nak cakap, "aku tak perlukan sesiapa untuk hidup" (walaupun kadang2 aku cakap macam tu) tapi sebenarnya aku sedar yang aku tetap perlukan someone.. Siapa2 pun macam tu. Tak kisah lah orang tu mak, ayah, adik beradik, kawan rapat, atau siapa2 aje.. Tapi yang pasti setiap dari kita perlukan ALLAH swt dalam hidup kita. Tak percaya? Bila korang sedih, susah, kepada siapa korang berdoa pertolongan.. Pasti pada Allah kan? Sebab walau sejauh mana kita dari Allah, pasti dalam hati kita ni akan terselit yang tiada siapa dapat membantu kita selain Allah..

Tapi jangan la time susah je baru nak ingat Allah.. sebab korang kena ingat, dalam hidup kita ni.. kita akan diuji dengan 2 bentuk ujian. Yang pertama ujian dengan kejayaan, yang kedua kita akan diuji dengan kegagalan. Macam mana kita nak lalui semua ni bergantung pada hati, iman kita kuat atau tidak, dan sejauh mana kita mengingati DIA. Setakat ni aku banyak diuji dengan ujian yang kedua. Dan hati aku tak pernah rapuh lagi (moga2 tak akan pernah rapuh) . Tapi aku tak pasti sama ada dapatkah aku lalui ujian dengan kejayaan itu. Harap2 aku takkan terpesong, lalai atau jadi tamak bila aku diuji dengan kejayaan melimpah ruah.

Ada orang selalu ingat Allah tak sayang dia, Allah tak adil bila tak dimakbulkan doanya.. tp dia tak sedar yang sebenarnya Allah sangat sayang pada kita sebab DIA sentiasa ada bersama kita.. di mana2 saja, tiap ketika..


... Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu,
padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.
(al-Baqarah: 216)

No comments:

Post a Comment

Terima kasih daun keladi.. kalau sudi komen la lagi.. :)